Datainspektionen inledde i slutet av maj 2018 en granskning av om dataskyddsombud utsetts inom ett antal verksamheter. Detta är en sammanställning av resultatet från granskningen.
Datainspektionen skriver själva om resultatet: ”Granskningen visar att majoriteten av de granskade organisationerna har anmält och utsett ett dataskyddsombud i tid. Vissa branscher utmärker sig dock negativt. Av de 51 fackförbund som fanns med i urvalet hade närmare 25 procent brister.”
Datainspektionen har valt att inte utfärda några böter i detta första skede. De har stannar vid att ge reprimander, men säger att sanktionsavgifter kan bli aktuellt om det visar sig att de påpekade bristerna inte åtgärdas. Datainspektionen har också tidigare meddelat att de kommer att gå vidare med fler granskningar, och bland annat följa upp hur de olika organisationerna skött sin skyldighet att informera om sin behandling av personuppgifter.
Länk till Datainspektionens rapport